Återhämtning beteendevetenskap, stresshantering, återhämtning

Om du kör fort och har kraftfull motor MÅSTE bromsarna fungera.

 
Du nappar åt dig bilnycklarna på morgonen, skuttar in i bilen. Idag har du många ställen du behöver ta dig till och du behöver vara effektiv för att hinna med. Kollar bensinen - jäklars, det blir ett stopp på macken också. Du backar ut och trycker lite extra på gasen när du kör iväg. Redan i första korsningen märker du att det gnisslar oroväckande om bromsarna. Du kör ut på motorvägen, höjer hastigheten och kör om några bilar. Så plötsligt - bilkö. Du trampar ner bromsen hårt, men den tar inte ordentligt. Du får kämpa och trycka allt det du kan för att få stopp på bilen. Fasen det måste vara något fel på bromsarna - det här är ju livsfarligt - tänker du.
 
Det är askul att köra en snabb bil med stark motor. Det går fort. Det är spännande. Adrenalinkickarna är härliga.
Men om samma bil har fel på bromsarna, kan du ändå bara köra max 20 km/h - till verkstaden.
 
Det är du som är bilen.
 
Du ligger sömnlös på natten, har svårt att styra tankarna. Så jäkla less. Det som skulle bli så kul har blivit väldigt jobbigt. Du vet att du behöver sova. Du vet att du har massor att ta tag i när du kliver upp. Du vill vara pigg, orka ha kul, vara driven och motiverad. Nu känns det som om du helst av allt bara vill ta en sista minuten och släppa allt som heter målsättningar, motivation och prestation. Fast du egentligen gillar jobbet.
 
Problemet är att dina bromsar fungerar dåligt.
 
Du tänker inte på det, men kroppen anpassar sig hela tiden till olika belastning och tempo. Den ökar och minskar ditt inre tempo utifrån situationen. Du kör ständigt genom livet med kurvor, uppförsbackar och bilköer. Du tvärnitar för tanter som ska över vägen. Det är bara det att de kommer i form av oförutsedda möten. En missnöjd kund. Ny chef. Eller så blev du chef kanske? Omorganisation. Arbetslöshet. Hinna handla, och vad fasen ska vi äta till middag?
 
När du kör bil är det viktigt att både gasen och bromsen fungerar.
Du bromsar sannolikt lika distinkt som du gasar.
 
Topp 10 - gnisslande bromsar:
Du tar inga pauser under dagen (skippar fika, jobbar på lunchen etc)
Trött - jämt.
Svårt att somna/vaknar på natten
Inget driv
Glömmer grejer oftare
Irriterad/dåligt humör
Ont i magen/huvudvärk/kroppen
Spänd och stel i kroppen
Orkar inte ha kul/vara social
Småförkyld och lite halvsjuk väldigt ofta.
 
Får du en känsla av att bromsarna gnisslar? Tänk till direkt.
 
Lösningen.
Två sätt att fixa bromsarna
 
Fysiskt - När du andas ut ska din "tillfälliga" broms fungera. Gör en bromsbesiktning genom att testa funktionen hos någon som kan mäta effekten. Ett sätt är via HRV-mätning. Helst både genom långtidsberäkning av din återhämtning (EKG) samt korttidsupptagning. Andningsbromsen går att träna upp. Gör det. Använd den.
Konditionsträning - stärker hjärnans förmåga att tåla tillfällig anspänning. Gör det. Uttrycket att "gå igenom något" kan tolkas väldigt bokstavligt. Ut och promenera. Upp med flåset. Minst 30 min krävs för att få effekt.
 
Mentalt -  Det finns tankemönster som gör att du missar bromspedalen och gör dig fartblind. Du upptäcker alldeles för sent att det är svårt att ta en skarp kurva i 190km/h. För att inte tala om tanten på övergångsstället. Frontalkrock. Grundläggande är att rikta uppmärksamheten till det du kan påverka i så hög grad som möjligt. Lika grundläggande är acceptans för det du inte kan påverka. Det räcker inte med att "veta om" att det är så. Du behöver känna det när livet svänger. Fokusera medvetet.
 
 
Nu SKA jag gå igenom min e-post, är jäkligt duktig på att skjuta upp grejer som är trååååkiga.. Men - det kan också ses som att jag vilar upp mig för att ta tag i det som kräver lite extra energi från mig..
 
 Puss och Kram
 
 
 
 
 
#1 - - Anonym:

Så rätt! "Jag åkte dit" ❤️

Svar: Det kan hända den bäste. Tack för återkoppling och tänk på att sänka den inre farten när vägen blir krokig, då blir det lättare att hålla sig på vägen <3
Jenny Nilsson